Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Hoe vaak moet ik mijn auto APK laten keuren?

APK is een afkorting voor Algemene Periodieke Keuring. In Europa is het een wettelijk verplichte keuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en bescherming van het milieu. Toch zijn niet alle auto’s APK-plichtig. Hoe vaak moet je een auto APK laten keuren? En wat zijn precies de APK-regels?

APK-keuring belangrijk

Zonder APK-keuring mag een auto niet deelnemen aan het verkeer. Het is dus belangrijk dat een auto APK wordt goedgekeurd. Ga je toch rijden op de openbare weg zonder APK-keuring, dan ben je in overtreding en krijg je een boete van de RDW of de politie. Als je betrokken raakt bij een ongeluk met een auto zonder APK-goedkeuring, dan keert de verzekeringsmaatschappij mogelijk geen geld uit. Het is dus belangrijk om te voldoen aan de APK-eisen. De APK-regels zijn afhankelijk van de leeftijd van het voertuig en het type brandstof. Maar hoe zit dat precies?

TYPE AUTO WANNEER APK-KEURING?
Benzine-auto of elektrische auto van ná 1 januari 2005
  • 1e keuring: auto is 4 jaar oud
  • 2e keuring: auto is 6 jaar oud
  • 3e keuring: auto is 8 jaar oud
  • Daarna jaarlijks APK-keuring
Auto met diesel of LPG
  • 1e keuring: auto is 3 jaar auto
  • Daarna jaarlijks APK-keuring
Benzine-auto of elektrische auto van vóór 1 januari 2005 (niet ouder dan 30 jaar)
  • 1e keuring: auto is 3 jaar oud
  • Daarna jaarlijks APK-keuring
Auto van 30 jaar of ouder
  • 1 keer per twee jaar een APK-keuring
Auto van voor 1960
  • APK-verplichting vervalt

RDW-kentekencheck

Via de RDW-kentekencheck is – na invoering van het kenteken – exact te zien wanneer de APK vervalt. Belangrijk: bij voertuigen die nog nooit APK gekeurd zijn, toont de RDW de ingangsdatum van de APK-plicht. Deze datum wordt altijd berekend op basis van de datum eerste toelating. Het is belangrijk dat het voertuig voor deze datum zijn APK-keuring krijgt, anders riskeer je een boete. Bovendien mag een auto zonder geldige APK niet de weg op.

Ben je er liever op tijd bij? Weet dan dat je een auto al twee maanden vóór de APK-vervaldatum opnieuw mag laten keuren. De nieuwe APK-vervaldatum blijft dan hetzelfde. Je hoeft de volgende keer dus niet twee maanden eerder naar een APK-keuring. Je krijgt van de RDW zes weken voordat de APK op de auto vervalt een brief om je te herinneren aan de APK-vervaldatum van de betreffende auto. Deze brief ontvang je per post of in de Berichtenbox (digitaal).

Steekproeven

De RDW controleert steekproefsgewijs ongeveer 3 procent van de auto's die een APK-keuring hebben ondergaan. Is het voertuig voor een steekproef geselecteerd, dan ben je verplicht om mee te werken en moet het voertuig bij het autobedrijf, waar hij gekeurd is, blijven staan . De APK-controleur van de RDW is binnen 90 minuten aanwezig. Daarna voert hij of zij de controle uit.

APK keuring

Auto’s uit het buitenland

De RDW neemt bij invoer van een personenauto vanuit een EU/EVA-land (EVA: IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein) op verzoek van de kentekenaanvrager de buitenlandse APK-vervaldatum over, als wordt voldaan aan de gestelde voorwaarden.

APK-keuringsrapport

Als de auto de APK-keuring goed heeft doorstaan, ontvang je een APK-keuringsrapport. Zo’n rapport krijg je overigens ook bij APK-afkeur. In dat laatste geval worden op dit document de redenen genoemd van afkeur. Je kunt de auto dan laten repareren op deze punten om vervolgens nog een APK-keuring te laten uitvoeren zodat de auto alsnog de weg op kan. Op het keuringsrapport geeft de APK-keurmeester vaak ook reparatie-, afkeur-, en adviespunten aan. Het is belangrijk dat je een keuringsrapport krijgt. Je hebt dit bijvoorbeeld nodig als je in beroep gaat tegen het resultaat van de keuring. Je kan het document ook nodig hebben als je met de auto in het buitenland rijdt.

APK-afkeur

Er zijn tal van redenen waarom een auto APK-afgekeurd kan worden. De lijst met zaken is simpelweg te lang om op te noemen. Het belangrijkste is om een auto goed te laten onderhouden. Alle vitale onderdelen – zoals motor, ruitenwissers, verlichting, elektronica etc – moeten goed functioneren. Ook moeten belangrijke componenten zoals het chassis of het remsysteem in goede staat zijn. Goed onderhoud resulteert dus vaak in een APK-goedkeuring. Let ook op voldoende profiel op de banden. De minimaal vereiste profieldiepte van een autoband is 1,6 mm. Koop nieuwe banden voor dat minimum is bereikt.

Voertuig schorsen

Het is mogelijk om de APK-verplichting tijdelijk stop te zetten. Dit wordt ook wel schorsen genoemd. Na het schorsen van een auto zet je de verzekeringsplicht en het betalen van motorrijtuigenbelasting stop. Ook hoeft de auto niet meer APK-goedgekeurd te zijn. Na het schorsen van het voertuig mag je niet langer op de openbare weg rijden met het voertuig. Die mag ook niet geparkeerd staan op de openbare weg. Als de schorsing afloopt moet de auto weer zijn APK-goedgekeurd, maar het is ook mogelijk om de schorsing te verlengen. Doe je dit niet, dan moet de auto uiterlijk APK-goedgekeurd zijn op de einddatum van de schorsing. Je mag met de auto rijden naar een APK-keuringsstation voor de APK-keuring, mits de auto op die dag WA-verzekerd is.

Kosten APK

De kosten van een APK-keuring verschillen per bedrijf. Er bestaat ook geen vaste prijs voor. Soms maakt een APK deel uit van een onderhoudsbeurt, maar je kunt ook voor alleen een APK-keuring een bezoek aan de garage brengen. Meestal varieert de prijs van een APK-keuring van ongeveer 19 tot ongeveer 60 euro. In sommige gevallen ben je duurder uit, bijvoorbeeld voor een roetmeting (diesel), viergastest (benzine) of het afmelden van de auto.

Occasion met APK

Bij de aankoop van een occasion is het belangrijk om ook te kijken naar de vervaldatum van een APK. Stel dat je een ouder voertuig koopt waarvan de APK over een aantal maanden vervalt, dan kan het verstandig zijn om te eisen dat de koop alleen doorgaat als de auto APK wordt goedgekeurd. Sommige aanbieders van occasions benadrukken ook in de advertentie dat een auto ‘verse’ APK heeft. In zo’n geval weet je in ieder geval zeker dat je over de APK geen zorgen hebt. Let ook bij nieuwere modellen op een geldige APK. Twijfel je over de APK-vervaldatum. Controleer dan goed het kenteken bij de RDW.

Het is in Nederland niet verplicht om het APK-keuringsrapport bij je te hebben als je op de weg rijdt. De politie kan heel eenvoudig digitaal controleren of een auto APK-goedgekeurd is.

De APK-keuringsplicht en de regelgeving is opgenomen in de Wegenverkeerswet 1994, maar de daadwerkelijke invoering van de APK vond plaats in 1981. Op 1 september 1982 waren alle 'APK-1' voertuigen (zware voertuigen) tenminste eenmaal gekeurd. De verplichte keuring voor personen- en bestelauto's ('APK-2' voertuigen) werd ingevoerd in 1985. Sinds januari 2007 is de roetmeting een verplicht onderdeel van een APK-keuring voor dieselmodellen. De viergasmeting werd verplicht sinds 1 januari 1998 voor auto’s met een benzine- of LPG-motor. Met ingang van 20 mei 2018 wordt er ook gekeken naar de aanwezigheid van een verplichte roetfilter en de juiste werking van waarschuwingssystemen en veiligheidssystemen. Denk in dat laatste geval aan ABS, eCall, gordelspansystemen, airbagsystemen, elektronische stuurbekrachtiging en bandenspanningscontrole.

Jaarlijks vinden er ongeveer 7,6 miljoen APK-keuringen plaats bij voertuigen.

Alle artikelen

Reservewiel verplicht

Kosten APK

Advies · Wetgeving
Verkeersregels rotonde

Verkeersregels rotonde

Advies · Wetgeving
Documenten bij de voertuigoverdracht

Auto registreren

Advies · Wetgeving
Ontdek meer